Objednáme.cz

Menu, které zvedá útratu a pár tipů k tomu

Pomůže mi, když v menu zvýrazním jídla s nejlepší marží a dám je nahoru? Jak moc ovlivňuje útratu hostů to, jak mám poskládané pořadí a popisky jídel? Má smysl mít méně položek v nabídce, aby se hosté rychleji rozhodovali a víc utráceli? Co mi ve skladu nejvíc utíká a jak to zjistím bez zbytečného tipování? Jak nastavit doporučené kombinace a doplňky tak, aby je viděl číšník i zákazník v aplikaci a opravdu to zvedalo prodeje?
Restaurace
Pokladna eBase
Smart Admin
Aplikace iOS a Android
eShop
Zákazníci
Sklad

Když řešíš, jak zvednout útratu hostů, většinou se začne u marketingu, fotek na sociálních sítích nebo nějakých akcí. Ale pravda je, že spousta peněz leží přímo v menu. A upřímně – většina podniků zbytečně přichází o tržby jen kvůli tomu, že mají nabídku napsanou „nějak“, bez promyšlené struktury.

A přitom stačí pár věcí doladit a je to vidět hned na účtence. Tak se na to koukneme.

Nečekej, že host bude pátrat

Většina lidí menu nečte jako knihu. Projedou ho očima, chytnou se dvou tří věcí a berou to, co je nejvíc praští do očí. Když to nemáš dobře poskládané, končí to tak, že si dají buď nejlevnější jídlo, nebo něco, co si dávají pořád.

Menu musí hosta vést. A to nejde, když tam máš chaos. Je dobré myslet na pořadí, zvýraznění nebo speciální nabídky. V mobilní aplikaci nebo QR objednávkách to platí dvojnásob – co není nahoře, jako by neexistovalo.

Dej nahoru to, co chceš prodávat

Každý podnik má svoje „zlaté položky“. Jídla nebo drinky s dobrou marží, rychlou přípravou nebo takové, které prostě táhnou. A přesně ty musí být nahoře.

Když máš pokladní systém, který ti ukáže marže, prodeje a rychlost přípravy, umíš si nabídku poskládat tak, aby fungovala. Když nic takového nemáš, střílíš naslepo.

Speciálky a limitky – jasně viditelné

Host potřebuje důvod si připlatit. A to nepřijde samo. Limitka, speciál, degustace, dvojitý burger, domácí limča – to všechno funguje. Ale funguje to jen tehdy, když je to vidět. Ideálně hned u prvních položek. Kdy? Kdykoliv. třeba na Vánoce, přivítání jara, na Velikonoce, na Valentýna, na různá výročí podniku, MDŽ, svátky, léto, podzim apod. Vždycky se něco najde!

Pokud máš systém, ve kterém to můžeš nastavit dopředu / nahoru, přidat popisek, fotku nebo zvýraznění, máš vyhráno. Když to jen napíšeš „někam dolů“, nemáš nic.

Hodí se taky na sebe upozornit. Můžeš použít třeba notifikace z mobilní aplikace, kterou si tví zákazníci stáhli. Ať už jen tak a nebo z důvodu nějaké odměny.

Pro ukázku toho, co mám na mysli jsem nehal vytvořit náhled menu bez fotek.

Popisky, které prodávají

Zapomeň na „Hranolky 59 Kč“. Host si rád připlatí, když ví za co.

„Domácí hranolky z českých brambor, pečené ve slupce.“ To je úplně jiný level.

A pokud ti pokladní systém nebo e-shop umí ukládat fotky a popisy na jedno místo a roztáhnout to do všech prodejních kanálů (restaurace, rozvoz, aplikace), ušetříš si spoustu práce a všechno vypadá stejně.

Fotky dělají zázraky (když jsou dobré)

Hezká fotka prodává. Ale fakt hezká – ne rychlá momentka jen tak na stole. Jinak to může mít úplně opačný výsledek. To nechceme :) Lidi jsou vizuální a když mají v ruce mobilní aplikaci nebo QR objednávku, rozhodují se podle obrázků ještě víc než v restauraci.

Pokud to tvůj systém neumí dobře zobrazit, nebo musíš nahrávat fotky na tři různé místa, je to boj. A hlavně – nikdo to pak neudělá pravidelně.

Neberte moc vážně ten textový obsah, snažil jsem se jen ukázat, jaký má vliv fotka na nabídku v menu a generoval jsem přes AI, ale to je asi jasné :))

Menší výběr často znamená větší útratu

Široké menu působí dojmem, že máš všechno… ale obvykle nevydělá skoro nic. Host je zahlcený, přemýšlí moc dlouho a skončí u „něčeho obyčejného“. Udrž si nabídku krátkou a jasnou. Ať host ví, co je tvoje srdcovka.

Skladové hospodářství ti pak ukáže, co ti padá, co se tahá, kde ti utíkají náklady a kde můžeš marži klidně přifouknout.

Neboj se doporučit za šéfkuchaře! Když je zákazník nerozhodný, může být velká pomoc něco, co mu poradí i bez optání.

Doporučení a upsell nejsou prodejní trik

„Dáte si k tomu aioli?“ „Můžu doporučit náš domácí coleslaw?“ „Hodně lidí si k tomu bere craft limču.“

To není nátlak. To je servis. A funguje to. Jenže to funguje jen tehdy, když to máš dobře nastavené i v systému. Aby číšník nebo kurýr viděl doporučené kombinace, aby se to samo nabízelo v objednávce, aby se zákazníkovi vyskočil doplněk v aplikaci.

Bez toho se upsell drží jen na lidech, a to nikdy nevydrží dlouhodobě. Nebudeme doporučovat třeba Coleslaw k polévce :)

Sleduj data. Všechno to začíná u nich.

Když víš, co se prodává a kdy, uděláš menu, které vyhrává. Když jen tipuješ, žiješ v mlze.

Potřebuješ systém, který ti ukáže: – nejprodávanější položky – nejvýdělečnější položky – položky, co se jen vozí ze skladu – jídla, která zpomalují kuchyň – marže, náklady a reálné chování hostů

Bez toho menu nikdy nebude šlapat naplno.


Dobré menu není o tom, že je hezké. Je o tom, že vydělává.

A vydělává tehdy, když: – vede hosta tam, kam potřebuješ – ukazuje to nejlepší z tvého gastro provozu – pracuje s daty, ne jen s pocitem

Když máš nástroje, které ti tohle všechno umožní – ať už POS, skladové hospodářství, mobilní aplikaci nebo online objednávky – útrata jde nahoru sama.

Tohle není žádná raketová věda. Je to jen chytré menu, které funguje pro tebe, ne proti tobě.


Pokud chceš, koukni na pokladnu, která ti dokáže skrze propojený systém ukazovat všechna ta reálná data, která potřebuješ. https://objedname.cz/cs/ebase

K pokladně můžeš mít taky aplikaci, na tu koukneš zase tady: https://objedname.eu/aplikace (To jsou ty notifikace - ale nepřehánět)

Ke kontrole zboží na skladě, aby v tom nebyl nepořádek můžeš používat skladové hospodářství viz. https://objedname.eu/estock

Když bude někdo volat, všechny informace volajícího budeš mít dopředu předvyplněné a nic tě nebude zdržovat od okamžitého zapisování objednávky - https://objedname.eu/telefonni-system Je to vlastně takový nejlepší kamarád pokladního systému :)

Abys mohl využít tvoje krásné fotky, které určitě využiješ pro tisk na menu, můžeš mít svůj vlastní e-shop na míru. Tak si o tom přečti tady https://objedname.eu/eshop a neboj se nám ozvat. Klidně můžeš vyplnit náš formulář a my ti zavoláme. https://objedname.cz/cs/kontakt

A nelekej se, že tu jsou odkazy na dvě různé stránky, ale zrovna procházíme budováním nového webu, a tak ještě není vše přesunuto, ale to ničemu neva :) Budeme se na tebe případně moc těšit.

Získejte přehled o novinkách v digitalizaci restaurací