Objednáme.cz

Férové odměny pro řidiče: jak na to?

Jak mám nastavit odměny pro řidiče tak, aby byli spokojení a dlouhodobě u mě zůstali? Co mám udělat proto, aby řidiči nečekali zbytečně dlouho na jídlo? Jak může pokladní systém ovlivnit motivaci řidičů a rychlost rozvozu? Mám nastavené odměny pro řidiče férově, nebo jim to zbytečně komplikuji? Co můžu udělat, aby si řidiči mezi sebou říkali, že se u mě dobře pracuje?
eRide kurýři

Často slýchám to stejné: „Nemůžu sehnat pořádné řidiče. A když už někoho najdu, dlouho mi nevydrží.“ A přitom dneska je rozvoz pro spoustu podniků zásadní část tržeb. Jenže aby rozvoz fungoval, potřebuješ lidi, kteří nejsou jen „někdo s autem“, ale opravdu spolehliví řidiči, co ti neudělají ostudu před zákazníky.

A ti dobří přijdou jen tam, kde mají férové podmínky.

A tady je fígl: férové odměny nejsou jen o tom hodit řidičům pár korun navíc. Je to o systému. O tom, jak máš nastavené procesy, jak ti jede pokladní systém, jak funguje gastro provoz „v zákulisí“, jaké máš skladové hospodářství a jak rychle umíš odbavit objednávky.

Řidič je na konci celého řetězce. A když něco drhne před ním, odnese to právě on.

Teď se koukneme na to, jestli děláš vše tak, jak by bylo nejvhodnější a co bys mohl udělat jinak.


1) Jasně nastavený model odměn (a žádné kličky)

Řidič musí hned vědět, za co dostává zaplaceno. Jestli je to fix za hodinu, provize z každí objednávky, nebo kombinace. Spousta podniků to dnes řeší stylem „nějak to spočítáme na konci směny“. Jenže když řidič neví, kolik vlastně vydělává, ztrácí motivaci.

Hodně pomáhá, když máš pokladní systém, který umí objednávky řidiči přiřadit, spočítat provizi, ukázat historii a hlavně funguje i v offline režimu, když se na chvíli „zadře“ internet. Když je to celé chaotické, řidič si může myslet, že ho chceš ošidit – i když třeba neděláš nic špatného.


2) Férová odměna není jen mzda

Řidiči hodně řeší i to, jak rychle si u tebe vyzvednou jídlo. A to je věc, kterou si spousta podniků neuvědomuje.

Pokud kuchyň jede pomalu nebo se objednávky zasekávají, řidič tam prostě stojí a čeká. A čekání je největší zabiják motivace. Když máš dobrý pokladní systém a skladové hospodářství, kuchyň pracuje rovnoměrně, nepřetěžuješ tým a řidiči mají jídlo připravené na čas.

Tohle ti ve výsledku ušetří víc peněz, než kdyby ses snažil zvedat odměny o pár korun.


3) Jasné směny a reálná zátěž

Férový model znamená i to, že řidič ví, co ho čeká. Kolik objednávek v průměru bude mít, jak daleko vozíš, jak moc se u vás střídají špičky a kdy to bývá největší nářez.

Výhoda je, když to dokážeš všechno odhadnout díky datům. Tvoje pokladna a mobilní aplikace pro zákazníky ti dávají krásné přehledy – třeba které časy jsou nejhorší, nebo odkud chodí nejvíc objednávek. Když víš data, můžeš směny rozvrhnout tak, aby nikdo nepadal na hubu.


4) Slovo „bonus“ není sprosté slovo

Některé podniky dávají bonusy za rychlost, jiné za počet objednávek. Někde se odměňuje spokojenost zákazníka.

Důležité je hlavně to, aby to bylo férové a měřitelné. Pokud tvůj systém sleduje čas vyzvednutí, čas doručení a případně hodnocení zákazníků přes mobilní aplikaci, můžeš řidiče odměňovat podle skutečných výsledků. A to dobré řidiče přitahuje – mají rádi, když se jejich práce fakt počítá.


5) Přístup a vztahy dělají víc než 10 Kč navíc

Když chceš, aby k tobě lidi chodili dělat, musíš s nimi jednat na rovinu. Žádné „uvidíme“, žádné „nějak to spočítáme“. Řidič ocení víc, když má jistotu, dobrý systém, rychlou výdejnu a kuchyň, která funguje.

A tady se zase vracíme k tomu, že pokud nemáš vyladěné procesy a pokladní systém, řidiči ti budou utíkat. Možná nepotřebuješ dávat vyšší odměny – stačí jen udělat pořádek v tom, jak ti ten provoz šlape.


6) Chceš kvalitní lidi? Buď transparentní

Řidiči si mezi sebou říkají, kde to funguje a kde ne. Když máš férově nastavené odměny, jasná pravidla, přehledné směny a systém, který nezlobí, tak si kvalitu přitáhneš sám. Navíc ušetříš čas i nervy, protože nebudeš pořád dokola hledat nové lidi.


7) Tip na konec - eRide

Je to jediná aplikace, zaručující 100% provizi řidičům a tvou svobodu. Je to otevřená mapa s restauracemi a řidiči. Můžeš si sám nastavit odměnu, kterou řidiči za odvoz objednávky dáš a řidič se rozhodne, jestli je to pro něj lákavé, či nikoliv. Je to fajn, pokud nemáš svého kurýra a nebo jsou všichni zaneprázdněni. Můžeš si je jednoduše poptat z eRide a přijedou ti na pomoc. Jednorázově a nebo klidně opakovaně. Řidiče s objednávkou můžeš sledovat v aplikaci stejně jako s GPS modulem k pokladně.

Pokud tě zajímá více informací o eRide, koukni tady! https://objedname.cz/cs/eride#product-video


Férové odměny nejsou jen o penězích. Je to o celém provozu. O tom, jak rychle jede kuchyň, jak máš poskládané procesy a jak spolehlivě ti funguje pokladní systém. Když tohle zvládneš, řidiči budou spokojení, zákazníci taky – a rozvoz ti může udělat mnohem větší tržby, než čekáš.

A to je základ každého moderního gastro provozu, který chce růst.

Získejte přehled o novinkách v digitalizaci restaurací