Děti v gastronomii: proč jsou to zákazníci, na které je dobré myslet
Gastronomie a děti: zákazníci, kteří umí nechat peníze… když jim dáš důvod zůstat
Je zvláštní, jak často je slyšet od lidí z gastra: „Rodiče s dětmi? To je radši nebrat, je z toho jen rámus.“ A pak vidíš prázdnou restauraci, která přitom sedí zbytečně na penězích, protože rodiny bývají jedni z nejvěrnějších a nejštědřejších hostů. Když je podnik přátelský k dětem, rodiče se vrací. A ne jednou. Často máš plno i ve dnech, kdy jinak nehneš brvou.
Realita je jednoduchá: dítě většinou nekřičí proto, že chce zlobit. Křičí, protože se nudí. a zlobí. A když se dítě nudí a zlobí, začíná se zlobit i rodič – a jakmile je rodič nervózní, jídlo je pryč, účet zaplacený a podnik opouští rychleji, než ti stihne pokladní systém vytisknout účtenku.
Tohle je ale zbytečné. Většina podniků si škodí jen tím, že nemá základní věci, které by dětem ten čas u stolu zpříjemnily.
Proč se ti vyplatí myslet na rodiny
Rodiny s dětmi jsou specifický, ale velmi výnosný segment. Nechodí většinou na jedno espresso. Většinou se nají všichni, berou dezert, něco navíc, a hlavně – když se jim u tebe líbí, můžeš počítat s pravidelným návratem.
Když to vezmu z pohledu provozního, tohle je nejstabilnější typ hosta. A pokud máš i mobilní aplikaci s objednávkami, věrnostní program nebo solidní pokladní systém propojený se skladem, můžeš s těmito hosty pracovat mnohem efektivněji. Je to jen o tom je nenaštvat hned u dveří.
Co dětem nabídnout, aby u tebe nedělaly binec
Nemusíš investovat desetitisíce do mega herny. Často stačí pár drobností, které z tebe udělají „ten podnik, kam se dá jít i s malýma“:
1) Dětský koutek
Nemusí to být žádný lunapark. Stačí čistý malý prostor s pár hračkami, knihami nebo kostkami. Děti mají kde být a rodiče si konečně v klidu dopijí kafe, dojí jídlo.
Děti mají rádi třeba Aktivity board, různá autíčka, kuchyňku, zvířátka apod. Nic zvláštního. Nepotřebují předražené moderní hračky. Stačí jim to, co nemají každý den doma na očích.
2) Omalovánky a pastelky
Základ zahraničních podniků. Levné, skladné, děti to zaměstná – a hlavně, udrží to klid u stolu. Když máš pokladní systém, který zvládá různé typy poznámek k objednávkám, můžeš dokonce automaticky tisknout „dětský set“ k určitému menu. Nechceš kupovat omalovánky? Stačí vytisknout pár obrázků z pohádek, děti uvidí své hrdiny a to jim stačí. Nevíš, co teď frčí? Můžeš zkusit Prasátko Pepa, Bluey, Tlaková patrola, Stitch, Šmoulové, Lokomotiva Tomáš, Mickey Mouse, Krteček, Králíček Bing a mnoho dalších. Je jich opravdu hodně.
3) Jídlo, které děti fakt baví
Nemusí to být nic nezdravého. Zelenina vykrojená do tvaru hvězd, zvířátek, písmenková polévka, menší porce, jemnější chutě. Děti jí očima a rodiče ocení, že jsi nad tím přemýšlel.
4) Dětské židle, podsedáky, krycí ubrusy
Takové detaily, ale rozhodují. Rodič nechce půl hodiny řešit logistiky kolem židle. Když máš dobré skladové hospodářství, víš, kolik těch věcí máš a kdy je doplnit.
5) Rychlost
Tohle je úplný základ. Rodiče s dětmi nemají čas čekat. Spolehlivý pokladní systém, který jede i offline, a kuchyň, která dostává jasné objednávky bez zpoždění, udělá strašně moc.
Jak takové věci reálně přitáhnou zákazníky
Podniky, které mají rodinnou atmosféru, dětský koutek a rozumně koncipované menu, mají vyšší návštěvnost i mimo špičku. Rodiče mají totiž jednoduché kritérium: „Kam můžeme jít, aby to nebylo utrpení?“ A jakmile si u tebe jednou sednou v klidu, uloží si tě do paměti. Dáš jim důvod vrátit se – a to je přesně ten typ hosta, který ti dělá tržby i v horších časech.
Když k tomu přidáš mobilní objednávky, vlastní věrnostní program, jednoduché rezervace přes web a hlavně pokladní systém, který zvládá jasně poslat věci do kuchyně, skladové hospodářství a offline režim, tak si buduješ něco víc než jen hezkou restauraci. Buduješ místo, kde se rodiny cítí bezpečně a vracení je pro ně přirozené.
Shrnutí bez servítků
Když nechceš děti ve svém podniku, většinou to není problém dětí, ale toho, že pro ně nejsi připravený. A když nejsi připravený, přicházíš o peníze. Rodiny jsou výborní zákazníci – loajální, pravidelní, a když se jim u tebe líbí, udělají ti reklamu líp než billboard.
Stačí trochu přemýšlet dopředu, mít dobře vyřešené procesy, spolehlivý pokladní systém, a nabídnout rodičům s dětmi místo, kde si mohou vydechnout.
Nic složitého. Jen promyšlené gastro.